
گیربکس های تیپ ترونیک
گیربکس های تیپ ترونیک
گرچه تیپترونیک همانند سایر گیربکسهای اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده میکند، اما باید گفت، تیپترونیک همانند گیربکسهای دستی که توسط سیستمهای کامپیوتری کنترل میشوند،نیست و حتی گیربکس نیمه اتوماتیک هم محسوب نمیشود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپترونیک 5 سرعته استفاده میکند که تعویض دندهها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام میشود.
حتی در زمانی که حالت دستی انتخاب شده است، سیستم هوشمندانه منتظر اضافه کردن دندهها توسط راننده از 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 میشود، البته اگر راننده به هر دلیلی، دنده را دیر عوض کرد و خط قرمز تعویض دنده رد شد، خود سیستم برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور، به صورت اتوماتیک اقدام به اضافه کردن دنده میکند.
موارد استفاده از گیربکس تیپ ترونیک:
تیپ ترونیک عملکردی شبیه به دنده های معمولی اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده ها کنید. به طور کلی زمانیکه تعویض دنده اتوماتیک به طول می انجامد شما خیلی راحتی می توانید ضمن کنترل دنده ها در پیچ و خم جاده ها می توانید با دخالت در تعویض خودکار دنده ها به شتاب خودرو کمک کنید. همچنین شما می توانید به هنگام سبقت گرفتن از این روش استفاده کنید.
توجه داشته باشید که شما می توانید وضعیت تعویض دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی خود مشاهده کنید. تیپ ترونیک یک انقلاب بزرگ در صنعت خودروسازی به وجو آورد و به رانندگان خودرو این اجازه را دارد که بتوانند در مسابقات اتومبیل رانی شرکت کنند. با استفاده از گیربکس های تیپ ترونیک امنیت آرامش و زیبایی را به خودروی خود هدیه بدهید و از رانندگی خود در شرایط مختلف لذت ببرید.

مزایای گیربکس های تیپ ترونیک:
گیبرکس های تیپ ترونیک به نوبه خود مزیای زیادی دارند که ما به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
1. گیربکس تیپ ترونیک سرعت و دقت بالایی در تعویض دنده های خودرو دارند که همین عامل آسایش بیشتری را برای راننده و سرنشینان به ارمغان می آورد.
2.اسفاده از گیربکس های تیپ ترونیک راحتی بیشتری در ترافیک های شهری دارد.
3.به مصرف بهینه سوخت کمک شایانی می کند.
تیپترونیک S
این سیستم نسخه به روز شده تیپترونیک است و در آن بدون اینکه راننده حالت دستی را انتخاب کند، میتواند به کم و زیاد کردن دندهها بپردازد. اگر راننده به مدت 8 ثانیه اقدام به تعویض دنده نکرده باشد، سیستم به حالت اتوماتیک برمیگردد و کنترل امور را به دست میگیرد. تیپترونیک s برای اولین بار در پورشه باکستر به کار گرفته شد و سپس در ساخت پورشه کاین، به تیپترونیک s شش سرعته تبدیل شد.