توربین گیربکس اتوماتیک

توربین گیربکس اتوماتیک

توربین گیربکس اتوماتیک

توربین گیربکس اتوماتیک

یکی از بخش های مهم گیربکس اتوماتیک  ، توربین گیربکس می باشد که بخشی اصلی در گیربکس و خودرو شما به حساب می آید. توربین گیربکس در قسمت خروجی گیریکس نصب می شود و کار آن انتقال قدرت از موتور به گیربکس می باشد.

توربین گیربکس چیست ؟

برای اینکه خیلی روشن تر کار توربین گیربکس را درک کنید باید گفت توربین در واقع کار اصلیش پمپاژکردن روغن جهت انتقال نیرو از موتور به گیربکس است  و برای اینکه گیربکس شتاب بگیرد نیازمند این است که توربین گیربکس عملیات شتابدهی را منتقل کند.

نقص در این قطعه باعث ایرادات بسیاری مانند پایین بودن شتاب خودرو، تغییر و ایجاد مشکل درحرکت خودرو و حتی جلوگیری از حرکت و … خواهد شد.

شما می توانید جهت تعمیر موتور خودرو و تعمیر گیربکس اتوماتیک و همچنین تعمیر جلوبندی خودرو در کلینیک تخصصی تعمیرات خودرو مراجعه کرده و با بهترین کیفیت و بهترین هزینه خودروی خود را تعمیر کنید

   موارد ایراد توربین گیربکس :  اولین نشانه و ایراد برای فهمیدن اینکه توربین خراب شده این است که توربین در حین حرکت بصورت دو به سه تقه می زند پس میفهمیم ایراد از توربین است. مورد دوم این است که وقتی توربین خراب می شود معمولا در اکثر مواقع خودرو با ضعف و کندی حرکت می کند یعنی حرکت اولیه و استارت حرکت خیلی کند است نکته ای که در اینجا باید شرح داد این است که در پاره ای از مواقع توربین را به اشتباه تعویض می کنند مثلا در سربالایی می بینند خودرو کند حرکت می کند پس نتیجه می گیرند توربین را باید عوض کنند در حالی که این کار اشتباه است و باید اول کار حجم روغن در گیربکس را چک کنند و بعد خودرو را دیاگ کنند یعنی به وسیله دیاگ شیربرقی که مخصوص فشار ورودی روغن است و مرتبط با توربین است را چک شود. چهارمین مورد این است که ممکن است روغن ریزی پشت پمپ داشته باشید. روغن ریزی پشت پمپ باعث می شود گیربکس بسوزد چون در بیشتر مواقع دیده شده که خودرو روغن ریزی چشت پمپ داشته و راننده هم توجه نکرده و بخاطر سهل انگاری قطعات داخلی مانند صفحه ها، باندها و پیستون های داخل گیربکس بخاطر کسری و کمبود روغن می سوزد. مورد دیگر اینکه دهانه ی پمپ روغن خورده شود. این دهانه ی روغن به توربین وصل است ( بوش پمپ) و این امر باعث لق شدن  توربین می شود. لقی در توربین خود ایرادی بزرگ است که نتیجه ی آن  این می شود که کاسه نمد خراب شده و توربین می سوزد. مورد آخر اینکه گاهی اوقات در حین حرکت اولیه ی گیربکس، چراغ اسنوبرف همزمان به صورت اتوماتیک روشن می شود و باعث تقه زدن می شود. در این زمان فقط تعویض شیرهای برقی کافی نیست، بلکه باید قبل از تعویض شیرهای برقی بزرگ کلیه ساعتی گیربکس سرویس و شسته شود.  خدمات تعمیر گیربکس در کلینیک تخصصی تعمیرات ماشین amotors  توربین سازی:   در این مجموعه تعمیر انواع توربین های گیربکس اتوماتیک به صورت پیشرفته و با دستگاه های مدرن پذیرفته می شود.  همان طور که می دانید در گیربکس های دستی، کلاچ عامل اصلی و مسئول حرکت و توقف است؛ در واقع پیشرانه باید بدون وابستگی به گیربکس به عملکرد خود ادامه دهد و در مواقعی که نیاز است بین آنها ارتباط برقرار کند. اما در گیربکس های اتوماتیک، مبدل گشتاور جایگزین کلاچ است. مبدل گشتاور را می‌توان یک کوپلینگ هیدرولیک (مدل‌های هیدرواستاتیک و مکانیکی هم وجود دارد) تعریف کرد که مرز بین پیشرانه و گیربکس را مشخص می‌کند. زمانی که پیشرانه با سرعت و دور موتور کم فعالیت می‌کند، مانند هنگام توقف کامل در ترافیک یا چراغ قرمز، گشتاور ورودی به مبدل گشتاور کم است و بنابراین برای متوقف نگه داشتن خودرو با کمی فشار بر پدال ترمز، این کار انجام می‌شود. به محض اینکه پدال گاز فشرده می‌شود، با بالا رفتن دور موتور گشتاور بیشتری به مبدل گشتاور وارد شده تا انتقال قدرت به محورها و چرخ‌ها افزایش پیدا کند.  نکات ایمنی:  بهتر است بدانیم که در ترافیک های طولانی و چراغ قرمزها خودروی خود را از حالت درایو خارج کرده و در حالت پارک قرار دهیم دلیل اصلی این کار جلوگیری از داغ شدن روغن گیربکس می باشد و در صورت عدم رعایت این موضوع احتمال بروز خسارت به گیربکس ماشین وجود دارد  با مراجعه به سایت amotors  از مجرب ترین افراد این مجموعه مشاوره رایگ

موارد ایراد توربین گیربکس :

  • اولین نشانه و ایراد برای فهمیدن اینکه توربین خراب شده این است که توربین در حین حرکت بصورت دو به سه تقه می زند پس میفهمیم ایراد از توربین است.
  • مورد دوم این است که وقتی توربین خراب می شود معمولا در اکثر مواقع خودرو با ضعف و کندی حرکت می کند یعنی حرکت اولیه و استارت حرکت خیلی کند است
  • نکته ای که در اینجا باید شرح داد این است که در پاره ای از مواقع توربین را به اشتباه تعویض می کنند مثلا در سربالایی می بینند خودرو کند حرکت می کند پس نتیجه می گیرند توربین را باید عوض کنند در حالی که این کار اشتباه است و باید اول کار حجم روغن در گیربکس را چک کنند و بعد خودرو را دیاگ کنند یعنی به وسیله دیاگ شیربرقی که مخصوص فشار ورودی روغن است و مرتبط با توربین است را چک شود.
  • چهارمین مورد این است که ممکن است روغن ریزی پشت پمپ داشته باشید. روغن ریزی پشت پمپ باعث می شود گیربکس بسوزد چون در بیشتر مواقع دیده شده که خودرو روغن ریزی چشت پمپ داشته و راننده هم توجه نکرده و بخاطر سهل انگاری قطعات داخلی مانند صفحه ها، باندها و پیستون های داخل گیربکس بخاطر کسری و کمبود روغن می سوزد.
  • مورد دیگر اینکه دهانه ی پمپ روغن خورده شود. این دهانه ی روغن به توربین وصل است ( بوش پمپ) و این امر باعث لق شدن  توربین می شود. لقی در توربین خود ایرادی بزرگ است که نتیجه ی آن  این می شود که کاسه نمد خراب شده و توربین می سوزد.
  • مورد آخر اینکه گاهی اوقات در حین حرکت اولیه ی گیربکس، چراغ اسنوبرف همزمان به صورت اتوماتیک روشن می شود و باعث تقه زدن می شود. در این زمان فقط تعویض شیرهای برقی کافی نیست، بلکه باید قبل از تعویض شیرهای برقی بزرگ کلیه ساعتی گیربکس سرویس و شسته شود.

خدمات تعمیر گیربکس در کلینیک تخصصی تعمیرات ماشین amotors

توربین سازی

در این مجموعه تعمیر انواع توربین های گیربکس اتوماتیک به صورت پیشرفته و با دستگاه های مدرن پذیرفته می شود.

همان طور که می دانید در گیربکس های دستی، کلاچ عامل اصلی و مسئول حرکت و توقف است؛ در واقع پیشرانه باید بدون وابستگی به گیربکس به عملکرد خود ادامه دهد و در مواقعی که نیاز است بین آنها ارتباط برقرار کند. اما در گیربکس های اتوماتیک، مبدل گشتاور جایگزین کلاچ است. مبدل گشتاور را می‌توان یک کوپلینگ هیدرولیک (مدل‌های هیدرواستاتیک و مکانیکی هم وجود دارد) تعریف کرد که مرز بین پیشرانه و گیربکس را مشخص می‌کند. زمانی که پیشرانه با سرعت و دور موتور کم فعالیت می‌کند، مانند هنگام توقف کامل در ترافیک یا چراغ قرمز، گشتاور ورودی به مبدل گشتاور کم است و بنابراین برای متوقف نگه داشتن خودرو با کمی فشار بر پدال ترمز، این کار انجام می‌شود. به محض اینکه پدال گاز فشرده می‌شود، با بالا رفتن دور موتور گشتاور بیشتری به مبدل گشتاور وارد شده تا انتقال قدرت به محورها و چرخ‌ها افزایش پیدا کند.

نکات ایمنی در مورد گیربکس:

بهتر است بدانیم که در ترافیک های طولانی و چراغ قرمزها خودروی خود را از حالت درایو خارج کرده و در حالت پارک قرار دهیم دلیل اصلی این کار جلوگیری از داغ شدن روغن گیربکس می باشد و در صورت عدم رعایت این موضوع احتمال بروز خسارت به گیربکس ماشین وجود دارد

با مراجعه به سایت amotors  از مجرب ترین افراد این مجموعه مشاوره رایگ

جهت ارتباط با کلینیک تخصصی خودرو amotors با شماره ی  09122814826 تماس حاصل فرمایید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *