تعمیر گیربکس پراید

تعمیر گیربکس پراید

تعمیر گیربکس پراید

تعمیر گیربکس پراید

 در پراید مشکلات فراوانی وجود داشته و دارد اما بیشترین مشکلات گیربکس در پراید وجود دارد و یکسری مشکلات که در گیربکس وجود دارد عمدتا در پراید شدت آن بیشتر است.

مشکل گیربکس پراید :

وظیفه ی اصلی گیربکس ها در خودرو ها این است که امکان رانندگی با دور و گشتاور متفاوت و متناسبی در خودرو وظیفه اصلی گیربکس فراهم کردن امکان رانندگی با دورهای مختلف و گشتاورهای مختلف است. دنده‌ها از کمتر به بیشتر (یعنی از دنده 1 به بالاتر) به نسبت سنگین تر هستند و ضریب دنده‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین قدرت و گشتاور پیشرانه را افزایش می‌دهند و به چرخ‌های محرک اعمال می‌کند. امادنده های بالاتر سبک تر و ضریب کمتری دارند. در نتیجه قدرت و گشتاور کمتری به چرخ انتقال داده در حالی که سرعت گردش آنها بیشتر است و می‌تواند در مصرف سوخت صرفه جویی کند.

برای حد فاصل هردو دنده عموماً یک ماهک، کشویی و غلاف جداگانه وجود دارد. برای مثال دنده 1و 2، دنده 3 و 4، دنده 5 و همچنین دنده عقب کشویی هستند و غلاف مستقل خود رادارند. کشویی و غلاف این امکان را برای راننده فراهم می‌کنند که دنده‌ها با سرعت یک اندازه باهم درگیر شوند. ایجاد خرابی در هر یک از بخش‌ها، می‌تواند رانندگی را به یک کار آزاردهنده مبدل کند و باعث به وجود آمدن خسارت به گیربکس پراید و در نتیجه تعمیر گیربکس پراید شود.

دنده ها در صورت بروز مشکل در خودرو ممکن است بد جا برود یعنی برای اینکه دنده را عوض کنید لازم باشد نیروی زیادی به دنده وارد کنید تا دنده جا بخورد و در واقع دنده وارد شود. از عواملی که باعث بد جا رفتن دنده می شود این است که یا میله بندی اهرم دسته بندی خشک شده ویا زنگ زده است از عامل دیگر تاثیر گذار بر این مشکل می توان گفت تنظیم نبودن تعمیر کلاچ هم می تواند باشد.

گیربکس پراید

صدای زوزه در خودروهای دست دوم:

اگر شنیدن صدای زوزه زمانی اتفاق بیفتدکه موتور خودرو روشن بوده و ماشین در حالت خلاص باشد و سرنشین خودرو کلاچ را فشار دهد مشکل در بلبرینگ کلاچ خودرو است و شما باید هرچه زودتر آن را تعویض کنید. اگر در شرایطی که گفته شد صدای گیربکس پراید کمتر شد ممکن است مشکل  از سطوح چرخ دنده‌ها و بلبرینگ ها باشد. به صورت کلی صدای زوزه گیربکس در همچنین شرایطی به دلیل ساییده شدن سطوح چرخ دنده، بلبرینگ ها و …. خواهد بود.

زوزه کشیدن در خودرو های نو :

  1. بیشتر گیربکس ها صدای زوزه ی خاصی را دارا می باشند که در واقع این ایراد از طراحی ضعیفی است که در گیربکس این خودروها استفاده شده است. درصورتی که مونتاژ گیربکس به صورت درست انجام نگرفته باشد، صدای زوزه به وجود می‌آید.
  2. کیفیت صحیح تولید، عامل دیگر تولید صدای گیربکس است که باعث می شود سطح چرخ دنده ها بصورت درست و صحیح با یکدیگر درگیر نشوند که موجب ایجاد صدا در گیربکس خواهد شد.

در صورت بروز چنین مشکلاتی باید اول مقدار و کیفیت روغن واسکازین داخل گیربکس را بررسی کنید و اگر مشکلی وجود دارد آن را عوض کنید. اگر صدای گیربکس پراید تغییری نکند استفاده کردن از احیاگرهای گیربکس کمک بسیاری به کاهش صدا می‌کند. این صداها می تواند از قسمت جلوبندی خودرو هم باشد

خشک شدن و خرابی هر کدام از بلبرینگ‌ها سبب می‌شود که گیربکس به طرز مدام سوت بکشد. لق شدن محورها و یا هزار خاری دنده‌ها نیز سبب شنیده شدن صدای سوت کشیدن و جیرینگ جیرینگ گیربکس پراید می‌شود.

صدای درگیری دنده:

این صدا  بخاطر نوع صدایی که تولید می کند به اصطلاح هویج گرفتن گیربکس می گویند. این صدا وقتی است که شما دنده عوض می کنید و سرعتتان متناسب با این دنده نباشد. تنظیم نبودن کلاچ، خراب شدن ماهک، غلاف کشویی و برنجی‌ها و یا عوض کردن بی موقع دنده ها و یا انتخاب کردن دنده نامناسب با شرایط و سرعت لحظه رانندگی کردن سبب بروز این دسته از مشکلات می‌شود. باید شما توجه کنید که وقتی صدایی می شنوید باید دقیقا نوع صدا را تشخیص دهید و بدانید دقیقا در کدام دنده این مشکل رخ داده است. با این کار بهتر می توانید قسمتی که معیوب است را پیدا کنید.

تعمیر گیربکس پراید

تعمیر گیربکس اتوماتیک :

در گیربکس اتوماتیک همانطور که بارها در این سایت شرح داده شده است به صورت خودکار دنده ها با توجه داشتن به سرعت خودروی شما تغییر می‌کند. در این نوع خودروها گیربکس خود دنده ها را تنظیم می کند و راننده دیگر دنده ها را بصورت دستی تعویض نمی کند.

گیربکس دستی :

این گیربکس همانطور که می دانید و از نامش مشخص است، سیستمی است که توسط راننده که خود شما باشید به طور دستی انجام می‌شود. گشتاور کلاچ را تنظیم کرده در نتیجه به طوردستی با استفاده از پای راننده بر روی پدال اعمال می‌شود.

گیربکس پراید :

گیربکس پراید یکی از ضعیف ترین گیربکس هاست. شاید هزینه تعمیر و نگهداری گیربکس پراید نسبت به سایر خودروها بالا نباشد، اما باید به نشانه های خرابی آن توجه داشته باشید. علائم خرابی پراید همان مواردی است که در بالا و در قسمت های قبل و مقالات دیگر شرح دادیم و تمام گیربکس ها آن مشکل را دارند.

شاید تشخیص عیب خودرو به نظرتان کاری غیر ممکن برسد، ولی به خودرو هم مانند بدن‌تان فکر کنید. برای مثال، اگر معده شما بی‌خود و بی‌جهت درد بگیرد، برای تشخیص علت درد، احتمالاً به یاد آخرین غذایی که خورده‌اید می‌افتید. همان لحظه‌ای که به یاد چیزی غیرمعمول می‌افتید، وقت آن است که عیب را تشخیص بدهید و راهی برای رفع آن پیدا بکنید. ایرادهای مکانیکی خودرو هم مانند ایرادهای برقی، اغلب با سر و صداها و علایم هشدار دهنده‌ای همراه هستند که نشان می‌دهند چیزی درست کار نمی‌کند. در طول سال، زیاد از گیربکس کار کشیده می‌شود، به همین خاطر پس از مدتی عیب و ایراد پیدا می‌کند. تعمیر گیربکس ممکن است گران تمام بشود، پس ارزش دارد به هر چیزی که غیرعادی به نظر می‌رسد توجه کنید.

علاوه بر موارد بالا که گفته شد ایرادات دیگر هم می تواند از موارد زیر نمایان شود:

کلاچ شل :

کلاچ شل، کلاچی است که وقتی راننده پدال کلاچ را فشار می‌دهد، دیسک را از فلایویل جدا نمی‌کند. راننده نمی‌تواند دنده را تعویض کند چون کلاچ هنوز درگیر است و دارد با نیروی موتور می‌چرخد. راننده به طوری ناگهانی و با صدای سایش غیرمنتظره‌ای که هنگام تعویض دنده می‌شنود از این مشکل مطلع می‌شود.

نشت روغن :

دیدن نشت واسکازین گیربکس یکی از آسان‌ترین راه هایی است که می‌توانید بفهمید گیربکس خودرویتان نیاز به توجه دارد. واسکازین برای گیربکس های اتوماتیک و توانایی آن ها در تعویض دنده نقشی حیاتی دارد، بنابراین یک لکه کوچک روغن روی کف پارکینگ می‌تواند به سرعت به مشکلی جدی تبدیل شود. وقتی واسکازین گیربکس های اتوماتیک را چک می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که تیره رنگ نیست و بوی روغن سوخته نمی‌دهد. در این صورت، باید به تعمیرگاه بروید و آن را عوض کنید.

لرزیدن یا تکان خوردن :

بسته به اینکه گیربکس دستی داشته باشید یا اتوماتیک، وقتی گیربکس درست کار نکند خودرو شما واکنش های متفاوتی نشان خواهد داد. همانطور که در بخش قبل گفته شد، یکی از نشانه های رایج مشکل، شنیدن صدای سایش یا حس کردن آن هنگام تعویض دنده است. اگر کلاچ را تا آخر بگیرید و دنده را عوض کنید و باز هم صدای سایش بشنوید، ممکن است کلاچ فرسوده شده  یا نیاز به رگلاژ داشته باشد. شاید هم یک یا چند تا از هماهنگ کننده های چرخ‌دنده فرسوده شده یا آسیب دیده‌اند.

ضعف واکنش :

‌گیربکس ها طوری طراحی شده‌اند که موقع تعویض، دنده مناسب را جا بزنند، بنابراین، وقتی در این کار تعلل می‌کنند یا از انجامش سرباز می‌زنند، نشانه‌ای است از اینکه عیب و ایرادی وجود دارد. وقتی گیربکس دستی مشکل پیدا می‌کند، متوجه می‌شوید که بعد از جا زدن دنده‌، دور موتور بالا می‌رود ولی خودرو به نسبت دور موتور سریع پیش نمی‌رود. در این صورت، ممکن است کلاچ فرسوده شده باشد یا مشکلات جدی‌تری وجود داشته باشد.

تعمیر سیستم تعلیق و تعمیر جلوبندی ، تعمیر گیربکس اتوماتیک ، تعمیر موتور های 4 سیلندر ، 6 سیلندر و 8 سیلندر خودرو با بهترین کیفیت و بهترین هزینه در کلنیک تخصصی تعمیرات ماشین amotors . شماره همراه : 09122814826  –   تلفن: 55483519-021

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *