تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس‌های اتوماتیک یا جعبه‌ دنده‌های خودکار یک نوع انتقال در وسیله نقلیه موتوری است که می تواند به صورت خودکار تغییرات دنده ها را به هنگام حرکت وسیله نقلیه تغییر دهد و راننده نیازی به تغییر دستی دنده ندارد .

گیربکس‌های اتوماتیک پس از جعبه‌دنده‌های مکانیکی و در جهت رفع مشکلات آن‌ها طراحی شده اند. یکی از بزرگترین مزیت‌های گیربکس‌های اتوماتیک این است که به طورخودکار دنده‌ها را تعویض می‌نماید و وظایف راننده را کاهش می‌دهند در نتیجه راننده مجبور نخواهد بود در تعویض دنده‌ ها مهارت خاص رانندگی را دارا باشد و متناسب با مقاومت مسیر که بستگی به وزن، سرعت و موقعیت خودرو دارد بطور خودکار در مواقع لزوم تعویض دنده‌ها انجام می‌گیرد.

در جعبه‌دنده‌های معمولی بر اثر سرعت از حد معمول یا عدم ایجاد هماهنگی بین سرعت چرخ‌دنده‌ها، هنگام درگیر شدن توسط یک راننده غیر ماهر باعث فرسایش سریع قطعات خواهد گردید در صورتی که در جعبه دنده‌های خودکار راننده به یک اهرم تغییر وضعیت دنده‌ها و پدال گاز احتیاج دارد و با فشار دادن به پدال گاز در جعبه‌دنده خودکار، تعویض دنده‌ها به‌طور خودکار انجام می‌گردد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

گریبکس اتوماتیک AT :

گیربکس‌های اتوماتیک یا جعبه‌دنده‌های خودکار یک نوع انتقال در وسیله نقلیه موتوری است که می تواند به صورت خودکار تغییرات دنده ها را به هنگام حرکت وسیله نقلیه تغییر دهد و راننده نیازی به تغییر دستی دنده ندارد .

گیربکس‌های اتوماتیک پس از جعبه‌ دنده‌های مکانیکی و در جهت رفع مشکلات آن‌ها طراحی شده اند. یکی از بزرگترین مزیت‌های گیربکس‌های اتوماتیک این است که به طور خودکار دنده‌ها را تعویض می‌نماید و وظایف راننده را کاهش می‌دهند در نتیجه راننده مجبور نخواهد بود در تعویض دنده‌ها مهارت خاص رانندگی را دارا باشد و متناسب با مقاومت مسیر که بستگی به وزن، سرعت و موقعیت خودرو دارد بطور خودکار در مواقع لزوم تعویض دنده‌ها انجام می‌گیرد. در جعبه‌دنده‌های معمولی بر اثر سرعت از حد معمول یا عدم ایجاد هماهنگی بین سرعت چرخ‌دنده‌ها، هنگام درگیر شدن توسط یک راننده غیر ماهر باعث فرسایش سریع قطعات خواهد گردید در صورتی که در جعبه دنده‌های خودکار راننده به یک اهرم تغییر وضعیت دنده‌ها و پدال گاز احتیاج دارد و با فشار دادن به پدال گاز در جعبه‌دنده خودکار، تعویض دنده‌ها به‌ طور خودکار انجام می‌گردد.

انواع گیربکس های اتوماتیک

۱- گیربکس نیمه اتوماتیک

این سیستم همچنین به نام سیستم انتقال نیمه اتوماتیک ( SAT) و چندین نام دیگر شناخته می شود. این نوع گیربکس اتوماتیک از یک کلاچ معمولی و سیستم تنظیم دنده استفاده می کند اما عمل تعویض دنده را با استفاده از سنسورها، عملگرها، پردازنده ها و فناوری پنوماتیک ( گازهای فشرده) بصورت اتوماتیک انجام می دهد.

2- گیربکس های متغیر پیوسته(CVT)

گشتاور تولیدی توسط موتور پس از انتقال توسط کلاچ به جعبه دنده می رسد . وظیفه جعبه دنده انتقال دور موتور با نسبتهای گوناگون و رساندن آن به خطو ط انتقال و میل گاردان در خودروهای دیفرانسیل عقب یا مستقیماً به دیفرانسیل در خودروهای دیفرانسیل جلو است .

3- گیربکس های با کلاچ دوبل(DVT)

این نوع ترکیبی از گیربکس اتوماتیک و دستی می باشد. در گیربکس اتوماتیک دبل کلاچ تورک کانورتور یا مبدل گشتاور وجود ندارد. شما برای تعویض دنده از دو شفت مجزا استفاده می کنید، یکی برای دنده های زوج و دیگری برای دنده های فرد. هر کدام از شفت ها دارای کلاچ مجزا هستند.

4- گیربکس های تعویض مستقیم(DST)

5- گیربکس های تیپ ترونیک(Tiptronic)

گرچه تیپ‎ترونیک همانند سایر گیربکس‎های اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده می‎کند، اما باید گفت، تیپ‎ترونیک همانند گیربکس‎های دستی که توسط سیستم‎های کامپیوتری کنترل می‎شوند،نیست و حتی گیربکس نیمه اتوماتیک هم محسوب نمی‎شود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپ‎ترونیک 5 سرعته استفاده می‎کند که تعویض دنده‎ها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام می‎شود.

توربین تعمیر گیربکس اتوماتیک بخش مهمی از گیربکس اتوماتیک محسوب میشود که در خروجی گیریکس نصب می شود و وظیفه انتقال قدرت از موتور به گیربکس را بر عهده دارد.

نقص در این قطعه باعث اشکالاتی نظیر پایین بودن شتاب خودرو، عدم حرکت خودرو و … خواهد داشت.

تعمیر موتور خودرو و تعمیر گیربکس اتوماتیک و همچنین تعمیر جلوبندی خودرو در کلینیک تخصصی تعمیرات ماشین