
تعمیر موتور 8 سیلندر
تعمیر موتور 8 سیلندر
موتورهای 8 سیلندر خورجینی V8
اگر خودرویی که مدنظر شما برای خرید قرار گرفته با عنوان V8 و یا V8 Engine معرفی شده، این بدین معنی است که این خودرو از یک موتور بسیار بزرگ و پرقدرت و با قابلیت های دینامیکی بالا استفاده کرده ولی از لحاظ مصرف سوخت ایده آل نبوده و احتمالا بسیار پرمصرف است. موتورهای هشت سیلندر خورجینی V8 موتورهای بسیار پر قدرتی بوده و هنگامی که پشت فرمان آنها قرار گرفته و پدال گاز را فشار دهید با عملکرد بسیار بالای آن مواجه خواهید شد و خودرو به سرعت اقدام به شتابگیری بسیار سریعی می نماید.
در خودروهای مدرن مجهز به موتورهای 8 سیلندر خورجینی وضعیت شتابگیری خودرو به حدی بوده که این حس به راننده و سرنشین القا می گردد که شتابگیری پایانی ندارد. عملکرد این نوع موتورها در هنگام شروع حرکت از حالت سکون نیز بسیار جالب توجه بوده، چراکه بیشترین گشتاور تولیدی این موتور ها معمولا در دور موتور های پایین (معمولا زیر 2.000 دو در دقیقه) بدست می آمده و راننده و سرنشینان را به راحتی در صندلی خود فرو می برد.
عملکرد موتورهای V8 بسیار نرم تر و آرامتر از موتور 4 سیلندر و موتورهای 6 سیلندر خورجینی (V6) بوده و به همین دلیل بیشتر در خودروهای لوکس و مجلل استفاده می شوند. علاوه بر این تولید گشتاور بسیار بالا نیز موجب آن شده که از این نوع موتورها در وانت بارهای پرقدرت نیز استفاده شود. نقطه ضعف اصلی موتورهای V8 مصرف سوخت نسبتا بالای آنها است. اگر خودروی موردنظر ما برای استفاده از این نوع موتور طراحی و بهینه سازی نشده باشد، فضای موجود در محفظه موتور با توجه به اندازه بزرگ این موتورها بسیار کم خواهد بود و به همین دلیل موجب بروز مشکلاتی برای تعمیرکاران در هنگام رسیدگی به این نوع موتورهای می گردد.
البته در چند سال گذشته استفاده از این موتورهای کمتر شده و بیشتر خودروسازان اقدام به جایگزینی آن با موتورهای شش سیلندر خورجینی (V6) مجهز به سیستم توربوشارژر نموده اند که در کنار تولید نیرویی نزدیک به موتورهای V8، از مصرف سوخت پایین تری نیز برخوردار هستند.
اما این مساله نباید موجب نگرانی طرفداران این نمونه های پر قدرت باشند، چراکه هنوز خودرو سازانی هستند که از این نوع موتورهای در خودروهای تولیدی خود استفاده می کنند. استفاده از موتورهای V8 در خودروهای سواری با توجه به هزینه های زیاد آن کمتر از پیش شده اما وانت بارهای موجود در بازار با توجه به قدرت و گشتاور بالای این موتورها، هنوز از این پیشرانه ها استفاده می کنند. اما در مجموع طرز نگرش شما به خودرو و سبک زندگی مهم ترین عامل در انتخاب این نوع پیشرانه های پر قدرت خواهد بود.

در موتور ۸ سیلندر V شکل، بهدلیل تولید و انتقال قدرت روان چرخهی احتراق در هر سیلندر همزمان انجام نمیشود. چرخهی انفجار هر سیلندر در پیشرانهی LS3 بهصورت ۱، ۸، ۷، ۲، ۶، ۵، ۴، ۳ است؛ در واقع با وجود ۸ سیلندر، در هر چرخش ۹۰ درجهای میل لنگ یک انفجار در یک سیلندر انجام میشود. با این طراحی، در هر زمان دو سیلندر در جریان احتراق فعال هستند تا تولید و انتقال قدرت روان انجام شود. در موتورهای ۴ سیلندر در هر زمان، فقط یک سیلندر درگیر چرخهی احتراق است. در ادامه عملکرد مجموعه سوپاپ پیشرانهی V8 را بررسی میکنیم تا از نحوهی ورود و خروج هوا درک بهتری داشته باشیم. نقطهی ورودی هوا از بالای پیشرانه شروع و سپس به بخش جانبی (به سمت داخل) سرسیلندر ختم میشود. خروجی هوا از سمت خارجی سرسیلندر به منیفولد و سیستم اگزوز فرستاده میشود.
با مشاهدهی سرسیلندر، میتوان سوپاپهای ورودی و خروجی پیشرانه را تشخیص داد؛ در برخی نمونهها، دو سوپاپ ورودی و خروجی تعبیه شده است اما در پیشرانهی LS3، یک سوپاپ ورودی و خروجی وجود دارد که البته سوپاپ ورودی بزرگتر از خروجی است.
تعمیر گیربکس اتوماتیک ، گیربکس نیمه اتوماتیک ، تعمیر موتور های 4 سیلندر، 6 سیلندر، 8 سیلندر و … خود را به ما بسپارید – شماره همراه : 09122814826 تلفن: 55483519-021