تعمیر موتور خودرو

تعمیر موتور خودرو

علل مختلفی وجود دارد که شما را مجبور می کند موتور خودرو خود را تعمیر کنید این علت ها شامل پنج مورد می باشد که در این مقاله برای شما آورده ایم. موتور خودرو باید همواره بصورت دوره ای سرویس و نگهداری شود تا دچار مشکل نشود. موتوری که بخاطر رسیدگی نشدن به آن و سرویس نشدنش نیازمند تعمیر یا تعویض شود، همواره هزینه ی بالایی روی دست راننده خواهد گذاشت. برای اینکه موتور خودروی شما همواره کارکرد خوبی داشته باشد و دچار مشکلات پرهزینه نشود و همچنین کارکرد نرم و روانی داشته باشد رعایت نکاتی که در زیر آورده شده است از واجبات است.

۱ – تعویض روغن خودرو :

عامل حیات و ادامه ی کار موتور در هر خودرو روغن است. اگر طبق زمان بندی خاصی که همیشه سازنده ی خودرو آنرا ارائه می دهد عمل نشود موتور خودروی شما دچار مشکل شده و عملا می توان گفت رو به نابودی خواهد رفت

شما باید روغنی که مناسب خودروی شما هست را انتخاب کرده و همیشه از آن برای موتور خودروی خود استفاده کنید.

خوب است بدانید که امروزه خیلی از خودروسازی ها ی جدیدتر برای اینکه عملکرد خودرو دچار مشکل نشود و این عملکرد مداومت داشته باشد از روغن سنتتیک در خودروهای خود استفاده می کنند.

اما مشکلی که در اینجا هست این است که روغن های سنتتیک گرانتر هستند و اغلب راننده ها هم به خاطر همین موضوع روغن سنتتیک خریداری نمی کنند که این خود عاملی برای خرابی زودتر موتور خودرو می شود.

۲ – توجه به موضوع نشتی روغن :

توجه به نشتی روغن به خصوص نشتی های شدید روغن در موتور خودرو عامل بسیار مهم و حساسی است. اگر موتور خودرو دارای کسری روغن شود و نشتی روغن داشته باشد به علت اینکه روغن به فضای میان قطعات خودرو نمی رود باعث می شود قطعات فلزی خودرو روغن کاری نشود و دچار فرسایش آنها شده و درنتیجه منجر به خرابی زود هنگام موتور خواهد شد. اغلب مشکلات بزرگ و اساسی حاصل شده از همین نشتی های کوچک و مختصر است.

برخی از این مشکلات شامل خرابی دسته موتورهای لاستیکی، بوش‌های سیستم تعلیق و اجزای سیستم فرمان خودرو هستند.

۳ – توجه به چراغ اخطار روغن :

چراغ اخطار چراغی است که جهت نمایش آسیب دیدن موتور خودرو تعبیه شده است. این چراغ هنگامی روشن می ‌شود که روغن کافی در موتور نباشد یا فشار روغن بیش از حد پایین یا بالا باشد. در صورتی که چراغ اخطار روشن شد سریعا خودرو خود را خاموش کرده و به تعمیر کار ماهر مراجعه کنید.

کلینیک تخصصی تعمیرات خودرو amotors خدمت رسان شما عزیزان در کلیه ی نقاط تهران در اسرع وقت می باشد. در صورت روشن شدن چراغ اخطار می توانید با کلینیک تخصصی تعمیرات amotors مراجعه نمایید.

۴ – توجه به سیستم خنک‌ کننده خودرو :

مایع خنک کننده موتور باید هر ۳ سال یکبار یا هر ۴۸٫۰۰۰ کیلومتر یکبار هرکدام که زودتر موعد آن فرا برسد، خالی شده و مایع جدید و تازه تر را جایگزین کنید. هزینه این کار به نوع خودروی شما بستگی دارد اما حداقل 30 هزارتومان است.

اگر مایع داخل خنک کننده خودرو را تعویض نکنید پس از گذشت چند وقت باعث کاهش عمر قطعاتی که مایع خنک کننده در داخل آنها بوده است می‌شود.

یکی از عوامل شناخت اینکه مایع خنک کننده خراب است یا نه این است که موتور بیش از حد دچار داغی می شود. هیچوقت با خودرویی که دمای آن درحال بالارفتن است رانندگی نکنید زیرا خطر نابودی موتور را به دنبال دارد.

از عوامل بالا رفتن دمای موتور خودرو گرفتگی در مجاری سیستم خنک کننده ، کاهش مایع خنک کننده درون سیستم و از کار افتادن فن های برقی رادیاتور

دقت کنید که اگر خیلی سریع به مشکل داغ شدن موتور رسیدگی شود این احتمال وجود دارد که مکانیک به جای تعمیر اساسی یا تعویض موتور، بتواند آن را تعمیر کند.

۵ – ورود بیش‌ از حد آب به داخل موتور :

از دیگر عواملی که باعث خرابی خودرو می شود عبور از آب های ساکن و حتی رانندگی در طوفان و باران شدید است. اگر آب از مسیر منیفولد ورودی وارد موتور شود احتمال دارد باعث کج شدن شاتون های موتور شود. منیفولد ورودی مخلوط سوخت و هوا را به موتور می رساند.

اگر مقدار آب ورودی خیلی زیاد باشد با عبور از منیفولد ورودی به داخل محفظه های احتراق که شمع های موتور آنجا هستند راه پیدا می کند.

تعمیر موتور خودرو

اجزای مختلف موتور و وظایف، علائم و علت خرابی آن ها :

  • میل لنگ :

میل لنگ بخاطر طراحی و شکل ظاهری خاصش تبدیل کننده حرکت رفت و برگشت پیستون به حرکت دورانی می شود.

علائم خرابی میل لنگ :

  • یاتاقان زدن: هنگامی که ماشین را گاز می دهید صدای تق تق شدید از موتور شنیده می شود.
  • قفل شدن موتور: در این حالت موتور خاموش شده و به هیچ عنوان روشن نمی شود.

علت خرابی میل لنگ:

علت اصلی خرابی میل لنگ نرسیدن روغن به آن است و در واقعیت وجود ایراد در سیستم روغن کاری موتور است.

  • یاتاقان :

یاتاقان ورقه ای نیم دایره شکل و نازک است که بین “میل لنگ و سیلندر” و “میل لنگ و شاتون” قرار می گیرد.

یاتاقان ها با روغن موتور در تماس هستند و وظایف زیر را برعهده دارند:

1- تنظیم لقی عمودی بین میل لنگ و سیلندر

2- جلوگیری و کم کردن اصطکاک بین “میل لنگ” و “سیلندر” و جلوگیری از خوردگی آنها.

3- جلوگیری و کم کردن اصطکاک بین “میل لنگ” و “شاتون” و جلوگیری از خوردگی آنها.

علائم خرابی یاتاقان :

  • شنیدن صدای تق تق شدید از موتور به هنگام گاز دادن، که اصطلاحا به آن یاتاقان زدن می گویند.
  • قفل شدن موتور، که در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی شود.

علت خرابی یاتاقان: علت اصلی خراب شدن یاتاقان ایراد در سیستم روغن کاری خودرو می باشد که باعث نرسیدن روغن به یاتاقان است.

  • شاتون :

شاتون بین میل لنگ و پیستون است که از یک طرف به پیستون و از طرف دیگر به میل لنگ متصل شده. کار شاتون انتقال دهنده حرکت پیستون به میل لنگ است.

متحرک های میل لنگ، با توجه به طراحی و شکل ظاهری ای که دارند، حرکت عمودی شاتون را به حرکت دایره ای تبدیل می کند.

علائم خرابی شاتون:

معمولا دو نوع خرابی برای شاتون بوجود می آید:

  • بریدن یا شکستن شاتون: اگر شاتون بریده شود یا شکسته شود به سیلندر موتور آسیب می رسد و موتور کاملا از کار می افتد.
  • شل شدن پیچ های اتصال “شاتون” به “میل لنگ”، یا خلاصی میله ای که “شاتون” را به “پیستون” وصل می کند. ( گژن پین ): که در این حالت وقتی پدال گاز را به آرامی فشار داده و رها کنیم، صدای لق لق خفیفی از موتور شنیده می شود.

علل خرابی شاتون:

1- نامرغوب بودن آلیاژ شاتون و قطعات جانبی.

2- نرسیدن روغن به اتصالات شاتون.

3- وارد آوردن فشار بیش از حد به موتور.

بوش، رینگ و پیستون کنار هم کار می کنند و وظایف زیر را برعهده دارند:

  • متراکم کردن مخلوط هوا و سوخت ( بدون اینکه این مخلوط از کنار پیستون فرار کند ) و آماده کردن آن برای انفجار.
  • جذب بیشترین نیروی حاصل از انفجار (بدون اینکه نیروی این انفجار از کنار پیستون فرار کند) و انتقال آن به شاطون و نهایتا به میل لنگ.
  • رینگ مانع از ورود روغن موتور به محفظه احتراق می شود. زیرا در اینصورت موتور دچار روغن سوزی شده و دود آبی از اگزوز خارج می شود.
  • وظیفه ی رینگ ممانعت از انتقال حرارت حاصل از انفجار به داخل روغن موتور می باشد.

رینگ ها حلقه هایی هستند که از جنس آلیاژ بسیار مرغوب می باشند به این علت که تحمل حرارت و فشار بالا را داشته باشند. این رینگ ها به دور پیستون قرار می گیرند و در محفظه بوش به سمت بالا و پایین حرکت می کنند.

بغل یاتاقانی قطعه ای است هلالی شکل، که وظیفه آن تنظیم لقی افقی میل لنگ است. تعداد این قطعه در موتورهای مختلف ممکن است بین 2 تا 4 عدد متغیر باشد. محل قرارگیری این قطعه بین بلوک سیلندر و یکی از کپی های میل لنگ است. این قطعه در سایزهای مختلفی وجود دارد تا بوسیله آن بتوان لقی افقی مجاز میل لنگ را تعیین کرد.

  • بغل یاتاقانی :

علائم خرابی بغل یاتاقانی: اگر زمانی که کلاچ خودرو گرفته می شود صدای تقه از موتور شنیده می شود بغل یاتاقانی خراب شده است.

علت خرابی بغل یاتاقانی: ساییدگی و لاغر شدن آن به دلیل اصطکاک دائم با میل لنگ .