نقش ترموستات خودرو

تعمیر ترموستات خودرو

تعمیر ترموستات خودرو

نقش ترموستات خودرو و تعمیر ترموستات خودرو

برای اینکه دمای حرارت موتور نزدیک به دمای کاری خودرو شود یک قطعه کوچک وجود دارد که مابین موتور و رادیاتور قرار دارد. نام این قطعه ی کوچک ترموستات می باشد

نقش ترموستات خودرو

خنک کننده ها در موتورهای احتراقی نقش بسزایی در عملکرد مناسب موتور خودرو دارد و در صورتی  که موتور دچار مشکل شود و این آسیب ها می تواند تاثبر بر کل عملکرد خودرو مانند گیربکس و حتی جلوبندی و … شود و به صورت کلی تمام بخش های خودرو می خوابد.

موتور همواره باید دمای مناسبی داشته باشد چون در صورتی که موتور زیادی خنک باشد و سرد باشد باعث می شود روغن غلظتش بالا رفته و باعث گرانروی روغن شود که نتیجه ی همه ی این ها این است که روانکاری قطعات داخلی خودرو مناسب نبوده و موتور آسیب ببیند. همچنین بالا رفتن بیش از حد دمای موتور نیز منجر به رقیق شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری آن می‌شود که این مسئله نیز باعث صدمه دیدن موتور می‌شود.

تمام موتورهایی که بصورت احتراقی هستند روال کارکرد آنها به این صورت است که با مصرف سوخت فسیلی و تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی همراه هستند این خودرو ها باید در سیستم خنک کننده خود یک قطعه بنام ترموستات داشته باشند. ترموستات قطعه کوچکی است که بین موتور و رادیاتور خودرو قرار دارد و وظیفه دارد که دمای حرارت موتور را همواره نزدیک به دمای عملکردی آن نگه دارد؛ ترموستات این وظیفه خود را با تنظیم جریان مایع خنک کننده از رادیاتور به موتور انجام می‌دهد. این نوع ترموستات با استفاده از یک محفظه مهر و موم شده که در آن پودر مومی وجود دارد که با دمای خاصی ذوب و منبسط می‌شود عمل قطع و وصل جریان مایع را مدیریت می‌کند. انبساط این محفظه زمانی که دما از حد معینی فراتر رود عمل کرده و سوپاپ را باز می‌کند.

عملکرد ترموستات :

ترموستات دارای محفظه یا سیلندری است که درون آن ماده حساس به حرارت قرار دارد و میله‌ای به سوپاپ ترموستات متصل شده که در درون این موم قرار گرفته است. با بالا رفتن دمای موتور و به دنبال آن افزایش دمای ترموستات این موم تبدیل به مایع و در نتیجه منبسط می‌شود. با انبساط این موم میله داخل سیلندر حرکت کرده و از محفظه خود خارج می‌شود و در نتیجه سوپاپ ترموستات باز می‌شود. بنابراین باز شدن هر چه بیشتر سوپاپ ترموستات با افزایش دما رابطه مستقیم دارد. ( تعمیر ترموستات خودرو )

نقش ترموستات خودرو

ترموستات دارای محفظه یا سیلندری است که درون آن ماده حساس به حرارت قرار دارد و میله‌ای به سوپاپ ترموستات متصل شده که در درون این موم قرار گرفته است. با بالا رفتن دمای موتور و به دنبال آن افزایش دمای ترموستات این موم تبدیل به مایع و در نتیجه منبسط می‌شود. با انبساط این موم میله داخل سیلندر حرکت کرده و از محفظه خود خارج می‌شود و در نتیجه سوپاپ ترموستات باز می‌شود. بنابراین باز شدن هر چه بیشتر سوپاپ ترموستات با افزایش دما رابطه مستقیم دارد.

در صورتی که موتور خودرو سرد باشد ترموستات مسیری که از آن آب وارد رادیاتور می شود را می بندد و آبی که در سیستم خنک کننده هست فقط در اطراف سیلندر به چرخش در می آید. این چرخه تا زمانی که موتور گرم شود ادامه و آب برای خنک کاری وارد رادیاتور نمی‌شود.

زمانی که خودرو به دمای معمولی رسید ترموستات شروع به فعالیت می کند. کار ترموستات در اینجا این است که مسیر ورود آب به رادیاتور را برای فرآیند خنک سازی مایع توسط این قطعه را باز کند. ترموستات خودرو به طور منظم و به منظور ثابت نگه داشتن دمای بهنیه موتور خودرو این عمل را به صورت یک سیکل انجام می‌دهد.

حال اگر ترموستات خوب کار نکند و در دمای پایین تری باز شود دمای موتور سرد می ماند و بروز این اتفاق باعث افزایش مصرف سوخت می شود و در نتیجه روانکاری نامناسب را به ارمغان خواهد آورد. بروز این مشکل باعث افزایش مصرف سوخت، روانکاری نامناسب خودرو به دلیل افزایش غلطت روغن، سائیدگی و فرسودگی قطعاتی مانند سیلندرها، رینگ‌ها و پیستون‌ها و آسیب فیزیکی به موتور خودرو و جلوبندی خواهد شد.

از طرفی دیگر اگر ترموستات در دمای بالاتری عمل کند باعث افزایش دمای موتور و در نتیجه افزایش احتمال جوش آوردن خودرو، دوده زدن یا سوختن سوپاپ ها و کاسه نمد ها، رقیق شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری، روغن سوزی خودرو و آسیب جدی موتور می شود.

علائم خرابی ترموستات :

نقش ترموستات خودرو

معمولا زمانی که ترموستات به هر دلیلی درست کار نکند باید آمپر آب خودرو را چک کنید. پایین آمدن درجه آمپر و وارد شدن به محدوده خطر جزو اولین نشانه های خرابی ترموستات است.

یکی دیگر از نشانه های عملکرد نادرست ترموستات نوسان نامنظم دمای خودرو است که باید به آن اهمیت داد. نشت مایع خنک کننده نیز می‌تواند نشانه‌ای بر این باشد که ترموستات خودروی شما به خوبی کار نمی‌کند. این نشتی می‌تواند در موقعیت های زیادی رخ دهد اما معمولا در قسمت ترموستات بیشتر دیده می‌شود.

در صورتی که به یکباره با افزایش مصرف سوخت مواجه شدید نیز حتما ترموستات خودرو را مورد بررسی قرار دهید. افزایش مصرف روغن خودرو در کنار نشانه‌های دیگر مانند روغن سوزی نیز می‌تواند ناشی از عملکرد نادرست ترموستات باشد.

درجه ترموستات در کارخانه سازنده تنظیم می شود و در صورت بروز نقص غیر قابل تنظیم خواهد بود برای مثال اگر درجه باز شدن ترموستاتی 82 درجه سانتیگراد باشد ولی در 71 درجه سانتیگراد باز شود نشان می دهد که ترموستات از تنظیم خارج شده است اگر ترموستات در درجه حرارت پایین تر از حد مجاز خود باز شود موتور در وضعیت خیلی سرد کار خواهد کرد موتور سرد معمولا دارای معایب زیر خواهد بود .

1-  مصرف سوخت افزایش می یابد

2- غلظت روغن کم می شود مصرف ان از حد مجاز زیادتر خواهد بود

3- سائیدگی سیلندر و رینگ ها پیستون زیاد می شود

4- با تشکیل اسید و تراکم رطوبت زیاد روغن را الوده می کند و موجب سایش قطعات فلزی می شود

از طرف دیگر ترموستات در درجه حرارتی زیادتر از حد مجاز و تنظیم شده باز شود یا به علت نقص باز شود درجه حرارت موتور ناگهانی افزایش می یابد چنانچه در درجه حرارت زیاد کار کند احتمال جوش امدن اب از دستگاه خنک کننده بسیار زیاد خواهد بود جوش امدن اب بتدا در فشار کم و درست ورودی پمپ اب اتفاق می افتد در چنین حالتی مجرای اب در اثر بخار مسدود یا به عبارت دیگر وضعیت قفل بخار در ستگاه خنک کننده موتور ایجاد خواهد شد قطعات فلزی موتور قابلیت تحمل درجه حرارت 138 تا 149 در جه سانتیگراد را دارند در این درجه حرارت روغن موتور شروع به شل شدن می کند و در وضعیت جوش امدن درجه حرارت موتور به 371 تا 482 درجه سانتیگراد افزایش می یابد این میزان درجه حرارت می تواند سوپاپ های دود و کاسه نمدها را از وضعیت اصلی خود خارج کند یا ممکن است آن ها را بسوزاند .

در صورت بروز مشکل در ترموستات و نیاز به تعمیر در ترموستار جهت تعمیر ترموستات می توانید به تعمیرگاه تخصصی Amotors مراجعه کنید. سایر خدمات ما تعمیر سیستم تعلیق و تعمیر جلوبندی ، تعمیر گیربکس اتوماتیک ، تعمیر موتور های 4 سیلندر ، 6 سیلندر و 8 سیلندر خودرو با بهترین کیفیت و بهترین هزینه در کلنیک تخصصی تعمیرات ماشین amotors . شماره همراه : 09122814826  –   تلفن: 55483519-021

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *