اکسل خودرو و پلوس خودرو

اکسل خودرو و پلوس خودرو

آشنایی با اکسل خودرو و پلوس خودرو

اکسل خودرو و پلوس خودرو مجموعه شفت یا محوری هستند که به چرخ محرک خودرو متصل هستند. در واقع پلوس خودرو جزیی از مجموعه اکسل خودرو است که انتقال دهنده ی نیرو از گیربکس و دیفرانسیل ها به چرخ ها می باشد. با چرخش پلوس خودرو، چرخ ها هم به حرکت در خواهند آمد. باید بدانید ایراد در هریک از این قسمت مانع از حرکت چرخ ها و درنتیجه زمین گیر شدن خودرو خواهد شد. اکسل و پلوس ها وزن خودرو، سرنشینان و بار آن ها را بر روی خود تحمل می کنند. پلوس ها بسیار محکم ساخته شده اند و به راحتی دچار مشکل نمی شوند اما با همه ی این تفاسیر ممکن است دچار خرابی و شکستگی شود. در این مقاله با اکسل خودرو و پلوس خودرو ، همچنین ایرادهای رایج و نشانه های عیوب احتمالی آن ها آشنا خواهید شد.

 اکسل های صلب یا یا ثابت :

در این اکسل ها محور محور دورانی چرخ ها با یک بدنه ثابت به همدیگر متصل می شوند. در این حالت جابه جایی یک چرخ باعث جابه جایی چرخ دیگر خواهد شد.

با وجود اینکه استحکام بالا ، توان تحمل بار زیاد و سادگی مکانیزم از ایرادات این نوع اکسل می باشد اما با توجه به قابلیت کمتر در تامین راحتی سرنشین در خودروهای تجاری بیشتر استفاده می شود

اکسل خودرو و پلوس خودرو

اکسل خودرو محور جلو چگونه عمل می کند؟

در گذشته، بیش تر خودروها دارای محور محرک عقب بودند. در این خودروها میل گاردان و گیربکس به اکسل های عقب وصل بودند و چرخ های عقب وظیفه ی حرکت دادن خودرو را برعهده داشتند.

اما اکثر خودروهای جدید دارای مجموعه یکپارچه (گیربکس و دیفرانسیل) با دو عدد شفت کوتاه هستند که مستقیماً به هر چرخ متصل هستند. هر اکسل (پلوس) همچنین دارای دو عدد اتصال CV (سیبک CV) هستند که در هنگام پیچیدن و یا حرکت در جاده های ناهموار به انتقال صحیح نیرو کمک می کنند. اتصالات یا سیبک CV باعث می شوند خودرو شما به نرمی شتابگیری کند.

نشانه های خرابی اکسل خودرو:

  • شنیده شدن صداهای ناهنجار: اگر سیبک ها خراب باشند صداهایی ناهنجار به صورت تق تق و صداهای ممتد شنیده می شود. این صدا زمانی که سرعت بالاتر می رود بیشتر می شود. علاوه بر صداهای بالا اگر صدای دنگ دنگ شنیده شد می توان گفت مشکل از اتصالات داخلی می باشد. این صدای ناهنجار به خاطر تکان ها و حرکات اضافه در اتصالات به وجود می آید.
  • لرزش غربیلک فرمان: وقتی اتصالات اکسل خودرو دارای عیب باشند، غربیلک فرمان خودرو دچار لرزش خواهد شد. این لرزش ها به حدی هستند که به غیر از راننده، دیگر سرنشینان خودرو نیز می توانند این لرزش را ببینند.
    در صورتی لرزش های گفته شده در پیچ ها بیشتر می شود ایراد از اتصالات سیبک هم می تواند باشد. این ایراد به خاطر پوسیدگی پلوس و سیبک ها و خارج شدن از بالانس می باشد. در این هنگام حتی اگر اکسل ها و پلوس خودرو کاملاً خراب نشده باشند رانندگی سخت و خطرناک خواهد شد.
  • مشاهده شدن گریس (به خصوص بر روی لبه لاستیک خودرو ): اگر پلوس ها (و یا گردگیر پلوس) یا سیبک ها ایرادی پیدا کرده باشند، احتمالاً مقدار زیادی گریس روی لبه داخلی چرخ ها دیده می شود. در موارد معدودی گریس های نشت پیدا کرده حتی به روی ترمزها پاشیده شده و با آلوده کردن آن ها مشکلاتی برای آن ها ایجاد می کنند. اگر به دقت گردگیر پلوس ها را بررسی کنید احتمالاً متوجه پارگی ها به خصوص وقتی به نرمی آن ها را لمس کنید و یا بکشید خواهید شد. در اکثر مواقع این پارگی ها در نزدیکی محل اتصال بست ها اتفاق می افتند.

پاره شدن گردگیر ها

  1. رانندگی با دنده اشتباه
  2. چک نکردن اتصالات سرپلوس
  3. ترمز های بی مورد و استفاده نادرست از ترمز دستی
  4. رها کردن اشتباه کلاچ و ضربه های ناگهانی به خودرو
  5. بکسل کردن وسیله ای که دارای وزن بیشتری نسبت به خودرو است
  6. روشن کردن خودرو با هل دادن

چگونگی تعویض محور پلوس :

در ابتدا باید نیاز به تعویض پلوس توسط مکانیک تایید می شود

سپس چرخ را باز کرده و پلوس خراب تعویض می شود

بعد از آن چرخ ها و اتصالات با توجه به مشخصات کارخانه وصل شده و محکم می شوند

و در نهایت فشار لاستیک خودرو اندازه گیری می‌شود و در جاده تست نهایی صورت می‌گیرد

تعمیر سیستم تعلیق ، تعمیر گیربکس اتوماتیک ، تعمیر موتور های 4 سیلندر ، 6 سیلندر و 8 سیلندر خودرو با بهترین کیفیت و بهترین هزینه در کلنیک تخصصی تعمیرات ماشین amotors . شماره همراه : 09122814826  –   تلفن: 55483519-021

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *